Av en kommentator for Tjen Folket Media.
Den norske dagligvarebransjen er svært monopolisert. Praktisk talt alle dagligvarebutikker i Norge drives av tre store kjeder; Norgesgruppen (Hagen), Rema 1000 (Reitan) og Coop. Alle de “unike” merkene vi kjenner fra gata er stort sett bare en fasade for disse tre gigantene.
Den største dagligvarekapitalisten i Norge er Norgesgruppen. Deres største butikk-kjede er KIWI. Disse har nå tjent voldsomt på krise og pandemi og varsler at de vil sette prisene ned. Dette er et grep for å styrke sin posisjon. Ved å senke prisene kan de ta kunder fra konkurrentene og presse fram at noen av konkurrentenes butikker må stenges.
Foruten KIWI driver Norgesgruppen MENY, SPAR og Joker, samt Deli de Luca, MIX og Jafs.
Skjerpa konkurranse mellom monopolistene er typisk for krisene under kapitalismen. De fører til hardere konkurranse og økt monopolisering. Lenin påviste ironien i at imperialisme betyr økt monopolisering og økt konkurranse. Der man ofte ser monopol og konkurranse som motsetninger, er det i virkeligheten slik at konkurransen fører til at noen taper og at andre vinner, og vinnerne blir monopoler. Med monopoldannelsen skjerpes konkurransen mellom monopolistene så det blir stadig færre og færre, og større og større, aktører.
Taperen blir massene og de små produsentene, for når monopolet først er oppretta kan de holde prisene kunstig høye i områder, bydeler og landsdeler der de har lite konkurranse. Og de store kan tyne de små.
En grafisk framstilling av daglivarebransjen i Norge:
Kilde for bildet: En rapport om tilstanden i norsk dagligvarebransje.
Kjære leser!
Tjen Folket Media trenger din støtte. Vi får selvsagt ingen pressestøtte eller noen hjelp fra rike kapitalister slik som rasistiske “alternative medier”. All vår støtte kommer fra våre lesere og fra den revolusjonære bevegelsen. Vi er dypt takknemlige for dette. Vi overlever ikke uten, og du kan gjøre ditt bidrag ved å støtte oss med det du kan avse.