Skrevet av en bidragsyter for TFM.
TFM oppdateres stadig med nye tekster i vårt arkiv av klassiske tekster. Per nå har arkivet over 160 klassiske verker hovedsakelig av Marx, Engels, Lenin, Stalin, Mao og Gonzalo. I en tid framover vil vi oppdatere vår seksjon med klassiske tekster flere ganger i uka, og oppsummere ukas tekster fast hver fredag.
De klassiske tekstene finner du her:
Den 28. november er 200-årsdagen til Friedrich Engels, en av verdensproletariatets fremste anførere. I den anledningen blir ukas klassiske verker i Friedrich Engels’ ånd, og vi vil arbeide fremover med å legge ut flere av hans verker.
Siden forrige fredag har vi lagt ut følgende tekster:
Om autoriteten, av Friedrich Engels.
Han innleder teksten slik:
“I den siste tida har endel sosialister åpnet et regelrett korstog mot det de kaller autoritetsprinsippet. De behøver bare å si at den eller den handling er autoritær for å fordømme den. Denne summariske framgangsmåte misbrukes slik at det er nødvendig å se litt nærmere på dette. Autoritet i den forstand av ordet det her dreier seg om, vil si følgende: at en fremmed vilje overordnes vår. Autoritet forutsetter på den andre siden underordning. Da disse to ordene nå har en dårlig klang, og det forhold de uttrykker er ubehagelig for den underordnede delen, spørs det om det ikke fins et annet middel til å komme ut av det med.”
Engels om filosofi, utdrag fra Herr Eugen Dührings omveltning av vitenskapen(Anti-Dühring), av Friedrich Engels.
Her er et utdrag fra teksten:
«Hos ham dreier det seg altså om prinsipper, om formale grunnsetninger som er avledet av tenkningen, ikke av den ytre verden – setninger som skal anvendes på naturen og menneskeriket, som altså natur og menneske må rette seg etter. Men hvor tar tenkningen disse grunnsetningene fra? Fra seg selv? Nei, for herr Dühring sier selv: det rent ideelle området begrenser seg til logiske skjemaer og matematiske bilder (det siste er enda dessuten feilaktig, som vi skal se). De logiske skjemaer kan bare forholde seg til tankeformer. Men her dreier det seg bare om formene for væren, for utenverdenen, og disse formene kan tenkningen aldri frambringe og avlede ut fra seg selv, men nettopp bare fra utenverdenen. Men dermed snus hele forholdet: prinsippene er ikke utgangspunkt for undersøkelsen, men dens sluttresultat. De anvendes ikke på natur og menneskehistorie, men abstraheres fra dette. Naturen og menneskeriket retter seg ikke etter prinsippene, men prinsippene er bare riktige i den grad de stemmer med naturen og historien. Dette er den eneste materialistiske oppfatning av sakene, og herr Dührings motsatte oppfatning er idealistisk, stiller saken fullstendig på hodet og konstruerer den virkelige verden ut fra tanken – ut fra skjemaer, fantomer eller kategorier som består i evighet et eller annet sted for verden, helt som – en Hegel.»
Kjære leser!
Tjen Folket Media trenger din støtte. Vi får selvsagt ingen pressestøtte eller noen hjelp fra rike kapitalister slik som rasistiske “alternative medier”. All vår støtte kommer fra våre lesere og fra den revolusjonære bevegelsen. Vi er dypt takknemlige for dette. Vi overlever ikke uten, og du kan gjøre ditt bidrag ved å støtte oss med det du kan avse.