Av en kommentator for Tjen Folket Media.
Politikerne har blitt enige om «Oslopakke 3», som vil innebære mer bompenger for massene i Oslo. Avgiftene skal økes i to trinn, og slik skal regninga for politikernes inkompetanse innen samferdsel betales av arbeidsfolk.
Det er staten, Oslo og Viken fylke som har forhandlet frem avtalen, som blant annet betyr mer penger til den omstridte Fornebubanen, som er under utbygging. Bompengene skal økes 1. september i år og 1. januar i 2024.
Videre er det et stort uløst problem med penger til flere investeringer, og dermed skal pakken reforhandles på nytt i 2024.
NRK skriver at pakken sier hvordan bompenger, statlige midler og lokale bidrag skal fordeles. Det store «problemet» for politikerne, er at elbiltrafikken har økt mye mer enn forventet. Siden staten subsidierer elbiler, og at man betaler mindre i bom for å kjøre elbil, har svært mange byttet ut diesel og bensin med el. Men nå klager politikerne over at dette reduserer inntektene deres i avgifter.
Løsningen i Oslopakke 3 er enkel: Nå skal de som kjører elbil betale mer i bompenger! I gjennomsnitt skal bompengene øke med 40 prosent innen nyttår 2024, og mest skal de øke for elbilene. For enkelte av disse blir prisen tre ganger høyere enn i dag. Dermed blir det akkurat som med dieselbilene: Staten får folk til å gå over til disse bilene, gjennom reduserte avgifter, og så settes avgiftene opp etterpå.
Videre har en rekke prosjekter, særlig Fornebubanen, blitt svært mye dyrere enn først planlagt. NRK omtaler situasjonen som en «akutt pengekrise» for utbygging av kollektivtransporten i Stor-Oslo.
Ingunn Handagard, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, sier til NRK at «Bompengeøkningene står frem som en desperat handling fra politikere uten kontroll» og «De som har kjøpt elbil straffes».
Hun peker på Fornebubanen som et eksempel på problemene innen samferdsel. Hun peker på byråkratiske feil og at regninga sendes til bilistene.
Samtidig blir heller ikke kollektivtrafikken billigere. Og Oslopakke 3 viser at politikerne heller ikke har interesse av flere som kjører kollektivt. De trenger bompengene for å finansiere kostbare prestisjeprosjekter som Fornebubanen. Denne skal betjene noen svært få mennesker på vestkanten, men skal særlig betales av vanlige arbeidsfolk som er avhengig av bilen til jobb og husholdning.
Referanse
Enighet om bompenger og Fornebubanen i Oslopakke 3 – NRK Oslo og Viken
Kjære leser!
Tjen Folket Media trenger din støtte. Vi får selvsagt ingen pressestøtte eller noen hjelp fra rike kapitalister slik som rasistiske “alternative medier”. All vår støtte kommer fra våre lesere og fra den revolusjonære bevegelsen. Vi er dypt takknemlige for dette. Vi overlever ikke uten, og du kan gjøre ditt bidrag ved å støtte oss med det du kan avse.