Av en kommentator for Tjen Folket Media.
Den allmenne krisa i imperialismen rammer også det offentlige transporttilbudet. Nylig varslet Sporveien, som er det kommunale driftsselskapet for kollektivtrafikk i Oslo, hvordan fremtidsutsiktene for tilbudet på trikk og t-bane blir dersom det ikke settes inn støttetiltak.
De beskriver det som en «rasering» av dagens tilbud, og hvor de i det verste scenarioet vil bli nødt til å halvere avgangene og hvor de fleste t-banene kun vil kjøre hver halvtime. Til sammenlikning vil trikkene som nå kjører hvert tiende minutt gå over til tjueminuttsavganger.
Sporveien uttaler at: «For å justere produksjonen til et nivå som gir kostnadsdekning i 2023 til tross for økte strømkostnader, er det i grove trekk nødvendig med et nedtrekk på 35-45% av nåværende produksjon». Det understrekes at selv om det verste scenarioet er lite sannsynlig må kuttene dessverre likevel komme.
Med tanke på hvor mange av byens innbyggere som er avhengige av den offentlige transporten, særlig for massene som bor i utkanten av sentrum og som er avhengig av t-bane eller trikk for å komme seg til og fra arbeid, vil færre avganger bli klart merkbart. Dårligere transporttilbud gjør altså ikke arbeidsdagen lettere for folk.
Ut fra Sporveiens egne beregninger har de kommet fram til at de økte prisene på strøm gir dem en økning i utgifter på 283 millioner kroner bare for i år. For neste år ligger beregningen på hele 495 millioner kroner ekstra. Dette er ifølge Sporveien fem ganger så mye som et «normalår».
Selvfølgelig vil disse summene måtte komme fra et sted, og det er massene selv som må betale for disse økte utgiftene – på toppen av den øvrige prisøkningen. Men de økte utgiftene gir ikke massene et bedre kollektivtransporttilbud. I stedet får man et dårligere tilbud med færre avganger og stive priser – altså, man får mindre for det man betaler for. Hvordan denne utviklingen vil påvirke arbeiderne selv i den offentlige transportsektoren gir ikke Sporveien noen uttalelser om.
Fylkesråd for samferdsel i Viken, Olav Skinnes (Sp), uttaler til NRK: «Vi har ikke nubbesjans til å dekke det innenfor egne budsjetter. Konsekvensen kan bli et redusert rutetilbud, og det er det vi ønsker minst av alt». Altså understreker dette nok en gang at reformenes tid er over, og at masse må belage seg på kutt og hardere leveforhold som et resultat av den videre fordypningen i den allmenne krisa i imperialismen.
Referanse:
Krever strømstøtte til kollektivtrafikken – Sporveien varsler rasering av trikk og T-bane
Kjære leser!
Tjen Folket Media trenger din støtte. Vi får selvsagt ingen pressestøtte eller noen hjelp fra rike kapitalister slik som rasistiske “alternative medier”. All vår støtte kommer fra våre lesere og fra den revolusjonære bevegelsen. Vi er dypt takknemlige for dette. Vi overlever ikke uten, og du kan gjøre ditt bidrag ved å støtte oss med det du kan avse.