Av en gjesteskribent for Tjen Folket Media.
SV forsøker i Dagsavisen å besvare krisa i kapitalismen med det de på pinlig politikervis kaller en “grønn skiftenøkkel”. De lanserer ei rekke “motkonjunkturtiltak” som de hevder skal hjelpe både mot økonomisk krise og miljøkrisa.
SVs Arne Nævra omtaler forslaget til Grønn ny deal som “Den grønne skiftenøkkelen” og Dagsavisen skriver at det i planen kommer fram at SV blant annet vil:
* Bygge høyhastighetsbane mellom Oslo og Bergen/Stavanger innen 2031.
* Bygge høyhastighetsbane mellom Oslo og Trondheim innen 2031.
* Bygge Nord-Norgebanen innen 2031.
Det som kommer klart fram av dette er at SV verken kan eller vil forstå verken krisa i kapitalismen, kapitalismen selv eller problemene for klodens klima og miljø. Forestillingen om at man kan bygge seg ut av disse krisene er groteskt naiv, ja nærmest kriminelt dum.
Problemet er verken dumskap eller ondskap, men ideologiske skylapper. SV er fanget i systemets ideologiske overbygning. De godtar tesen om at man må finne løsninger innenfor kapitalismen, og dermed blir “løsningene” en vits.
For det første hjelper ikke motkonjunkturtiltak i det hele tatt mot økonomiske kriser. Etter oljekrisa på 1970-tallet slo Reagan og Thatchers politiske teorier gjennom i vesten. Den gamle keynsianistiske forestillingen, som SV her holder i hevd, hjalp ikke mot krisa på 1970-tallet. Arbeiderparti-staten og dens regulering av boligmarked, banker og børs, kunne ikke hindre at kapitalismen gikk inn i en syklisk overproduksjonskrise. Dermed ble “svaret” avregulering. Men krisene på 1980-tallet og 1990-tallet, for ikke å snakke om 2000-krisa (“.com-krisa”) og “finanskrisa” i 2008, viste jo at avregulering heller ikke fungerer som en “løsning”.
Marx slår fast at løsninga på krisa er krisa sjøl. Og han slår fast at de sykliske overproduksjonskrisene springer ut av kapitalismens innerste vesen. Vi har skrevet en del om dette. Marxister har påvist det igjen og igjen. Dette er fullt forståelig for SV-politikere også, men de benytter heller anledningen til å forsøke å mane Keynes opp av grava med store investeringer i jernbanen.
For det andre er det påvist at byggenæring er en “versting” innen forurensing. Riktignok er jernbane mindre forurensende enn fly per person, når den først er i drift, men de store problemene i dagens system er slike forhold som den enorme varetransporten og forurensninga knytta til den, privatbilisme, varer som shippes på tvers av jorda, og at store selskaper gjør stadig større inngrep i naturen.
Å bygge ut jernbane i Norge ville vært meget bra for mange folk. Det kunne forkorta reisetid mellom de store byene dramatisk. I de riktige hendene kunne dette vært et framskritt for massene. Men i dagens system ville dette likevel blitt forvalta av selskaper som Vy, GoAhead og Svenska Järnvägar, med dyre billetter og få avganger. Og utbyggingen ville måtte gjennomføres av store kapitalistiske selskaper, som gjennom byggenæringen er en av “verstingene” målt i CO2-utslipp og inngrep i naturen.
Videre representerer dette “grønn kapitalisme” og “grønn vekst”, og en forestilling om at hvis store byggfirma kan tjene store penger på å bygge ut jernbanen, noe som ville skapt enormt mye forurensing og store miljøinngrep, så vil dette på mystisk vis bidra til mindre utslipp fordi dette en gang i framtida kanskje kan redusere flytrafikken. Det er borgerskapets metafysiske forestilling om at mer og mer økonomisk vekst harmonerer helt fint med å skape en bærekraftig utvikling, noe de fleste norske barneskoleelever vil forstå er umulig.
SV vil bygge seg ut av krisa. De vil produsere seg ut av en overproduksjonskrise. De vil forurense seg ut av klimakrisa. En rekke gamle medlemmer av partiet må gremmes over en slik fallitterklæring.
Kjære leser!
Tjen Folket Media trenger din støtte. Vi får selvsagt ingen pressestøtte eller noen hjelp fra rike kapitalister slik som rasistiske “alternative medier”. All vår støtte kommer fra våre lesere og fra den revolusjonære bevegelsen. Vi er dypt takknemlige for dette. Vi overlever ikke uten, og du kan gjøre ditt bidrag ved å støtte oss med det du kan avse.