Av en kommentator for Tjen Folket Media.
I forbindelse med valget i USA, men også som følge av den generelle politiske utviklingen, har det den siste tiden vært stort fokus på medias makt. Det tegnes et bilde av at medier, og gjerne sosiale medier som Facebook, har stor innvirkning på valget i USA og på folk generelt. Samtidig er det viktig å merke seg at dette er et bilde som media selv har skapt.
Mange har sett dokumentaren Cambridge Analytica – en trussel mot demokratiet på NRK. Men dokumentaren gir et svært overdrevet bilde av hvor mye innflytelse de faktisk har å selge. Avisa Klassekampen skriver at forskere har avdekket at Cambridge Analyticas påvirkningskraft er en stor overdrivelse. Selskapet selger målretta reklame, blant annet til politikere, i sosiale medier. Selskapet hevder de kan skreddersy politisk reklame og påvirke velgere, men forskerne klarer ikke å måle noen vesentlig effekt. Vi kan se dette som nok et eksempel på at media er fulle av forestillinger om nettopp medienes “store påvirkningskraft” og “enorme ansvar”.
Framstillingen av medias makt er skeiv. Det skyldes at selskapene og mediehusene for det første har en økonomisk egeninteresse i å fremstille seg som mektige og for det andre at “bevissthet følger væren”, som Marx sa. Folk som tilhører en bestemt yrkesgruppe, særlig i småborgerskapet, har en tendens til å se seg som viktigere enn andre. De er svært opptatt av hva de selv driver med. Dermed vil media gjerne overdrive medias makt.
Ideologi, kultur, ideer og tanker – det tilhører overbygninga i samfunnet. Grunnmuren er økonomien og klasseforholdene. Overbygninga speiler økonomien, det er ikke omvendt slik at overbygninga skaper økonomien. Det finner riktignok sted en dialektisk vekselvirkning, der overbygninga også påvirker grunnmuren i samfunnet, men hovedsakelig driver media virksomhet som bare gjenspeiler den kapitalistiske økonomien og klassekampen. Ideologien og politikken som spres fra media, kommer “nedenfra”, fra systemets strukturer, ikke omvendt.
I dag gjenspeiler media den politiske kampen mellom fraksjoner og grupper i borgerskapet og småborgerskapet. De fremmer standpunktene fra disse, og de speiler også til en viss grad massenes holdninger i enkelte spørsmål, for å selge flere aviser, abonnementer eller annonser. De er bedrifter som selger produkter, og forestillingen om at de “former sinn” og “påvirker valg” er sterkt overdrevet.
Karl Marx slo fast at de herskende tanker er herskernes tanker. I et kapitalistisk samfunn vil kapitalistenes ideologi dominere. Media er ikke et unntak, og vårt moderne samfunn med sosiale medier snur slett ikke verden på hodet. Media vil med nødvendighet gjenspeile borgerskapets – og småborgerskapets – tenkning. Slik har det vært helt siden borgerskapet kom til makta. Den revolusjonære bevegelsen må derfor bygge sine egne medier.
Men man må heller ikke overdrive medias makt! Man må ikke overdrive effekten av borgerskapets ideologiske dominans, slik intellektuelle og småborgere ofte gjør. De setter verden på hodet og blir defaitistiske. Gjennom historien har herskerklassene brukt kirka, aviser, skoler og alle andre ideologiske institusjoner til å undertrykke massene. Om noen tror den ideologiske dominansen var vesentlig svakere for 100 år siden tar de feil. Likevel vet vi at massene har reist seg. Proletariatet har organisert seg, kjempet og gjort revolusjon. Overbygninga, uansett hvor reaksjonær den er, kan ikke legge lokk på klassekampen for alltid. Presset vil bare bygge seg opp som i en trykkoker, og lokket vil sprenges av når trykket blir stort nok – igjen og igjen, til hele verden er i proletariatets hender.
Kjære leser!
Tjen Folket Media trenger din støtte. Vi får selvsagt ingen pressestøtte eller noen hjelp fra rike kapitalister slik som rasistiske “alternative medier”. All vår støtte kommer fra våre lesere og fra den revolusjonære bevegelsen. Vi er dypt takknemlige for dette. Vi overlever ikke uten, og du kan gjøre ditt bidrag ved å støtte oss med det du kan avse.