Av en gjesteskribent for Tjen Folket Media.
Siden 2019 har byrådet i Oslo, som består av Ap, SV og MDG, snakket om å innføre boikott av varer og tjenester produsert på Vestbredden, et område av Palestina som er okkupert av terrorstaten Israel. Samtidig som de snakker om boikott har de gått inn for å kjøpe nye trikker fra Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) – et spansk konsern som produserer trikker, busser og tog.
CAF er et monopol som profiterer på den sionistiske okkupasjonen av palestinske områder.
Innen 2024 skal Oslo få 87 nye trikker fra CAF. I 2019 fikk CAF kontrakten for å drive og utvide Jerusalem Light Rail (JLR) – en bybane som knytter israelske bosettinger i Øst-Jerusalem med Vest-Jerusalem, som har vært under Israelsk okkupasjon siden 1940-tallet. Den tidligere israelske statsministeren og krigsforbryteren Ariel Sharon sa dette om JLR:
«Jeg tror at dette [Jerusalem Light Rail] burde gjøres, og at alt som kan gjøres for å styrke Jerusalem, bygge det, utvide det og opprettholde det for all evighet som hovedstaden til det jødisk folket og som den forente hovedstaden av staten Israel, bør gjøres.»
JLR er en del av Israel sitt mål om å gjennomføre visjonen til en sionist fra 1800-tallet – Theodor Herzl, en mann som ønsket å se Palestina omgjort til en “jødisk stat”, der palestinere ville bli erstattet med israelitter. JLR knytter Øst-Jerusalems økonomiske liv til de ulovlige bosetningene – JLR styrker, bygger ut, utvider og opprettholder okkupasjonen.
Det hyklerske byrådet snakker om boikott samtidig som de gir 4 milliarder til et selskap som kjører på blodige trikkeskinner i okkupert Palestina. Det hyklerske byrådet kan bruke som unnskyldning at boikotten aldri er vedtatt, siden de måtte “vurdere” den, men de har faktisk slått fast noe som stikker hull på denne unnskyldningsballongen. På nettsiden til Oslo kommune står det at: «Leverandører til Oslo kommune forplikter seg til å respektere grunnleggende menneskerettigheter». JLR-prosjektet har blitt fordømt av FNs menneskerettighetsråd som har sagt at det er ulovlig fordi prosjektet «er i strid med internasjonal lov».
Videre er det verdt å nevne at CAF i 2018 kjøpte opp den polske bussprodusenten Solaris. De polske arbeidstakerne har krevd en lønnsøkning siden 2020 og har vært i streik siden 24. januar 2022. Det spanske konsernet har både ignorert arbeidernenes krav og gjort narr av dem. Det drypper ironi, løgn og falskspill når “palestinavennene” og “arbeiderpartiene” Ap og SV inngår kontrakter med et imperialistisk konsern som bygger infrastruktur for sionistene og tramper på rettighetene til polske arbeidere.
Oslo kommune og byrådet er hyklere med blod på henda. Partiene Ap, SV og MDG som utgjør byrådet, og deres lydige støttespillere i Rødt, viser igjen sin sanne forræderske farge.
Les også:
Referanser:
CAF-trikken i Oslo bidrar til folkerettsbrudd – Palestinakomiteen i Norge
Wow, de nye trikkene har ankommet byen. Se videoen (vartoslo.no)
Om Sporveien Trikken – Sporveien AS
Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles – Wikipedia
Oslo dryger med Israel-boikott. København seier nei – Vårt Land (vl.no)
JQ_38_mail.pdf (palestine-studies.org)
Sosiale krav ved vareanskaffelser – Krav til leverandører – Oslo kommune
Kjære leser!
Tjen Folket Media trenger din støtte. Vi får selvsagt ingen pressestøtte eller noen hjelp fra rike kapitalister slik som rasistiske “alternative medier”. All vår støtte kommer fra våre lesere og fra den revolusjonære bevegelsen. Vi er dypt takknemlige for dette. Vi overlever ikke uten, og du kan gjøre ditt bidrag ved å støtte oss med det du kan avse.