Av en kommentator for Tjen Folket Media.
Dagsavisen skriver at lokalpolitikere på østkanten av Oslo frykter medlemsflukt, velgerflukt og et nytt «bompengeopprør» etter at bomprisene ble satt opp for å finansiere budsjettsprekk på Fornebubanen.
Fornebubanen er en planlagt forbindelse mellom Fornebu senter og Majorstuen som knytter Fornebu i Bærum til Oslos T-banenett via Lysaker og Skøyen. Med andre ord er det snakk om en utbygging på Oslos beste vestkant, for å knytte næringsparken og nye (dyre) boligområder til sentrum. For å finansiere dette prestisjeprosjektet, som forutsigbart nok er blitt mye dyrere enn planlagt, vurderer politikerne nå å heve bompengene for alle som bor eller jobber i byen.
Bilde: Fornebubanens planlagte trasé skal bli 8 km lang.
Dette rammer særlig alle de som har bosatt seg utenfor byen eller i utkantene, blant annet fordi det er for dyrt å bo inne i byen, og som er avhengig av bil for å komme seg på jobb eller for å levere barn på skole eller barnehage. Bompengene er en ekstraskatt, som fungerer usosialt, da den er lik for alle uansett inntekt.
Arbeiderpartiets Rashid Nawaz, leder for Stovner bydelsutvalg, sier til Dagsavisen: «Igjen er det folk på østkanten som må ta regningen, ved å betale for noe få i Groruddalen vil bruke». Forslaget går per nå ut på å øke bompengene med opptil 40 prosent, men byrådsleder Raymond Johansen (Ap) kommer med uttalelser til Aftenposten som tyder på at han frykter konsekvensene for partiet sitt om de gjennomfører økningen.
Da prosjektet ble presentert i 2011 skulle det koste omtrent 4 milliarder, men nå er dette økt til foreløpig 26 milliarder kroner. Det er også mange andre store prosjekter på gang: E18, nytt vannforsyningsanlegg og CO₂-anlegget på Klemetsrud. Stovner-politikeren sier at det dermed er lite penger igjen til prosjekter på østkanten, hvor andelen arbeidere og fattige er klart størst.
Han peker også på økte matvarepriser, økt rente, rekorddyr strøm og rekorddyrt drivstoff. Han sier at nå kommer det i tillegg «økte bompriser for en T-bane som vil glede noen få» og at for hans del kan de gjerne stanse utbyggingen av Fornebubanen.
Han peker videre på at Arbeiderpartiet tapte mange stemmer til Bompengepartiet i 2019, som fikk nesten 6 prosent og kunne truet flertallet til Raymond Johansen og hans allierte i MDG og SV. Nawaz sier han frykter et enda større opprør i Groruddalen om bompengene settes opp enda mer. Han får stort sett støtte fra bydelsutvalgslederne i de andre østkant-bydelene (Bjerke, Alna, Grorud og Søndre Nordstrand), som alle kommer fra Arbeiderpartiet. Flere av dem peker på stor tilbakegang for Ap ved forrige valg i disse arbeiderdominerte bydelene.
Ap-politikeren som leder bydelsutvalget i Bydel Grorud er bekymret for ytterligere velgerflukt og sier til Dagsavisen at «Det er vanskelig å juble for økte bompenger for å finansiere Fornebubanen, når vi ser at det er vanskelige tider for mange» og peker på at det samtidig kuttes eller nedskaleres i prosjekter i Groruddalen. Han sier at utbyggingene skjer på vestkanten, men at folk på østkanten må være med og ta regninga, i en situasjon med generell prisvekst.
Dagsavisen skriver at ved forrige valg tapte Ap på alle fronter, at de i Bydel Søndre Nordstrand gikk tilbake med hele 17,4 prosent, og at situasjonen var omtrent den samme i alle bydelene i Groruddalen. Samtidig gikk SV frem, sammen med Bompengepartiet og andre. Bydelsutvalgslederen Ola Mannsåker (Ap) sier «Ap har gått fra å være et 50 prosents parti, til et 30 prosents parti. Og ved neste valgkamp vil velgerne igjen stille spørsmål om hvorfor Ap igjen øker bomprisene, som det ble sist da sinnet ble rettet mot Ap, sier Mannsåker», men samtidig understreker han at Fornebubanen bør fullføres da det allerede er investert flerfoldige milliarder.
Saken og konflikten avdekker Arbeiderpartiets grunnleggende problemer i dagens situasjon i imperialismens utvikling i Norge og globalt. Tiden for reformer og kostbare investeringer i velferd er ugjenkallelig over. Sosialdemokratiet får stadig større problemer med å finne penger til å «kjøpe» velgere og lokale tillitsvalgte med. Den norske imperialismen er i forråtnelse, noe som kommer til uttrykk i prosjekter som svulmer opp under fravær av skikkelig kontroll og den generelle prisveksten, og i den politiske krisa hvor politikere mister tillit blant massene og partiene selv opplever interne konflikter som truer med å rive dem i stykker på lang sikt.
Videre avdekker den konkrete saken hvordan arbeiderklassen, mest konsentrert på østkanten av Oslo, på alle slags indirekte måter, skal betale for kostbare overføringer fra staten til næringslivet. Fornebubanen er bare enda et uttrykk for tendensen til statsmonopolkapitalisme. Å bygge ut en liten t-banestrekning til næringsparken på Fornebu er en gavepakke til monopolkapitalistene, både de som gjennomfører selve utbyggingen og de som leier ut lokaler på Fornebu, bedriftene som leier lokalene og bedriftene som bygger ut dyre boliger i området.
Det peker dessuten også frem mot større sosiale problemer i Groruddalen, når pengene uteblir til «områdeløft», «utekontakter» og såkalte ildsjeler som driver prosjekter for ungdommer med offentlige midler. De små protestene fra de lokale bydelsutvalgslederne er et lite varsel om hva som kan komme.
Referanser
Bompengeopprør i Oslo Øst: Frykter velgerflukt for Ap
Fornebubanen er blitt byrådets hodepine. Frykter nytt bompengeopprør hvis de sier ja.
Valgresultat for Oslo – Valg 2019 – NRK
Kjære leser!
Tjen Folket Media trenger din støtte. Vi får selvsagt ingen pressestøtte eller noen hjelp fra rike kapitalister slik som rasistiske “alternative medier”. All vår støtte kommer fra våre lesere og fra den revolusjonære bevegelsen. Vi er dypt takknemlige for dette. Vi overlever ikke uten, og du kan gjøre ditt bidrag ved å støtte oss med det du kan avse.