Fra søndag 26. juni iverksetter NHO Luftfart lockout mot alle flyteknikerne fra Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO). Dette er et forsøk fra kapitalistene på å sette hardt mot hardt for å knekke flyteknikernes streik og deres fagforening, og provosere frem tvungen lønnsnemnd.
Samtidig fører kapitalen en propagandaoffensiv ved hjelp av mediene, hvor de hetser flyteknikernes forening, og fremstiller lønnskravet deres som ekstremt. De nevner selvsagt ikke at flyteknikerne tjener svært mye mindre enn flygere og flygeledere, tross sammenlignbar utdanning.
Det er flyselskapene Norwegian og Widerøe som i hovedsak inngår i konflikten med flyteknikerne. Samtidig er det fare for storstreik i SAS. Det er steile fronter i forhandlingene der også. Det høye konfliktnivået er uttrykk for de enorme problemene i flybransjen. Både SAS og Norwegian har vært avhengig av enorme statlige støttepakker for å overleve de siste årene.
Hard konkurranse og utbredt sosial dumping på internasjonale flyvninger har vært en tendens lenge. Dette handler ikke om koronapandemien, men om en bransje med enorme monopolselskaper i knivskarp konkurranse. To store selskaper har lenge dominert det norske markedet, og på internasjonale flyvninger konkurrerer de med selskaper som RyanAir og Wizzair. Problemene i bransjen er uttrykk for den allmenne krisa i imperialismen og profittratens tendens til å minke. Samtidig som bransjen er i forråtnelse, hvor storselskapene har gjort seg avhengig av enorme bidrag fra de nordiske statene.
Norwegian ble berget av den norske staten fra konkursen i 2021, da staten satte av hele 15 milliarder til støtte. Hos konkurrenten SAS er den svenske og den danske staten de største eierne, sammen med blant annet Wallenberg-familien og DNB. Disse flyselskapene materialiserer dermed statsmonopolkapitalismen, og avdekker i dag de store problemene imperialismen vikler seg inn i mer og mer for hver dag.
Disse selskapene bruker dermed alle triks i boka for å presse lønningene og arbeidsforholdene i bransjen. Samtidig er kravene store til sikkerhet og utdanning. Kombinasjonen har satt de ansatte i en sterk skvis, og nå reiser de altså kampen for å stå imot oppløsningen av arbeidslivet i luftfarten. Denne kampen handler dermed om mye mer enn det konkrete lønnskravet som flyteknikerne har stilt.
Videre får de ingen støtte fra LO, for NFO står nemlig uavhengig av alle de store korporativistiske fagforeningene. De har forlatt både LO og YS etter perioder med medlemskap der. De aksepterer ikke «rammen» som de svikefulle sosialdemokratene godtok i årets lønnsoppgjør på 3-4 prosent, noe som sikret alle arbeidere i Norge en solid reallønnsnedgang i år. Dermed utfordrer NFO «den norske modellen» sier NHO og NHO Luftfart (kapitalistene). Denne «modellen» er en korporativistisk strukturering av arbeidslivet, som sikrer staten og kapitalen enorm kontroll, med de sosialdemokratiske fagforeningstoppene som nære allierte.
Altså har denne konflikten enda et aspekt som gjør den viktig for arbeiderklassen og folket. Streiken fortjener støtte, og det bør reises kamp mot lockouten som kapitalistene på kynisk vis har iverksatt for å tvinge streiken i kne. De håper nemlig at lockouten skal ramme ambulanseflyene, slik at staten får et påskudd for å gripe inn og stoppe streiken («fare for liv og helse»).
VG siterer Store norske leksikon slik: «Lockout er et virkemiddel som arbeidsgiversiden kan bruke i en arbeidskonflikt, som i den nåværende streiken. Da iverksettes en hel eller delvis arbeidsstans, for å tvinge frem en løsning av konflikten. I korte trekk betyr det at alle selskaper som er tilknyttet arbeidsgiveren eller arbeidsgiverforeningen, som i dette tilfellet er NHO, får arbeidsnekt. Ingen ansatte får med andre ord lov til å jobbe.»
Lockout er ikke ukjent som kampmiddel i Norge. Under mellomkrigstiden ble verktøyet tatt i bruk flere ganger i stor skala. Det er dermed et grep arbeidere på nytt bør gjøre seg kjent med, for i årene som kommer tyder alt på at klassekampen vil skjerpes.
Angående konflikten i SAS skriver næringsavisen E24: «Skulle det ikke lykkes SAS i å oppnå enighet i meklingen med SAS-piloter og kabinansatte, vil alle pilotene bli tatt ut i streik fra og med onsdag 29. juni. (…) Dersom streiken skulle bli langvarig, tror flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs at det kan få et alvorlig utfall for SAS.»
Dermed er det fare for at luftfarten i Norden snart kan bli svært preget av kampene, midt i ferietida. Allerede er noen hundre flyvninger kansellert, men om det blir streik i SAS vil dette ramme titusener av reisende hver dag. Det er overflødig å konstatere, at dette vil få enorme økonomiske konsekvenser for flyselskapene, og også betydelige ringvirkninger i andre sektorer.
Og sommeren har så vidt begynt.
Les også:
Referanser
Lockout iverksatt: – Vet ikke hva konsekvensene blir utover uken – VG
SAS-pilotene tar ut alle i streik fra dag én – E24
Stein og Merete får ikkje reist – få ingen sympati
Flyekspert om en mulig SAS-streik: – Veldig steile fronter
Opptrapping av konflikten – Norsk Flytekniker Organisasjon
Derfor er denne kampen viktig for NFO
Regjeringen imøtekommer Norwegian: Setter av 1,5 mrd. til mulig krisestøtte – E24
Scandinavian Airlines – Wikipedia
Kjære leser!
Tjen Folket Media trenger din støtte. Vi får selvsagt ingen pressestøtte eller noen hjelp fra rike kapitalister slik som rasistiske “alternative medier”. All vår støtte kommer fra våre lesere og fra den revolusjonære bevegelsen. Vi er dypt takknemlige for dette. Vi overlever ikke uten, og du kan gjøre ditt bidrag ved å støtte oss med det du kan avse.