Av en kommentator for Tjen Folket Media.
Etter langvarige forhandlinger som endte hele fem dager på overtid, er streiken i SAS et faktum. Kort tid etter flyteknikerstreiken og -lockouten ble avslutta med tvungen lønnsnemnd, rammes nordisk luftfart av en ny arbeidskonflikt.
SAS-sjef Anko van der Werff går til harde angrep på sine ansatte i media og sier det er en «streikekultur» i selskapet og at streiken er «skammelig». Men streiken skyldes i virkeligheten SAS-ledelsens mange angrep på sine ansatte, hvor de blant annet har gitt piloter sparken, for så å ansette en del av dem på nytt i nye datterselskaper på lavere lønninger og med dårligere vilkår. SAS-pilotenes viktigste krav er at piloter som har fått sparken under koronapandemien, skal få jobbene sine tilbake.
Pilotstreiken vil sannsynligvis føre til at mange hundre SAS-avganger til og fra Norge blir innstilt.
SAS står allerede i en stor krise i selskapet, hvor de har desperat behov for mer kapital. Selskapet har lenge vært i fare for konkurs, og dermed er situasjonen kritisk nå som selskapet rammes av streik midt i høysesongen. SAS trenger å hente inn milliarder i friske penger, og de må på den andre siden kutte milliarder i kostnader. Ledelsen har en ambisjon om å restrukturere selskapet i henhold til planen SAS Forward.
Leder for de svenske pilotenes fagforening sier de vil bidra til denne planen og at de har kjempet for å få til enighet i forhandlingene, men sier: «Vi skylder på SAS. Vi har til slutt innsett at SAS ikke vil ha en enighet, SAS vil ha streik» Han sier at uansett hvor langt pilotene har strukket seg, så har ledelsen stått på sitt.
Uenighetene har sammenheng med at planen SAS Forward legger opp til å kutte 7,5 milliarder svenske kroner i kostnader, noe som vil ramme pilotenes lønns- og arbeidsforhold. Konflikten handler ikke bare om lønn, men også hvilke selskaper pilotene skal jobbe for innenfor konsernet, og fordelingen mellom lønn og fritid.
SAS opprettet to nye datterselskaper under under innstrammingene som følge av covid-pandemien, SAS Link og SAS Connect, der oppsagte ansatte måtte søke jobb på nytt. E24 skriver: «Norske SAS-flygeres forening har omtalt dette som umoralsk, uetisk og usolidarisk. Parat-foreningen SAS Norge Flyverforening varslet søksmål mot SAS.» og «Leder Roger Klokset i Norske SAS-flygeres forening sa torsdag til VG at pilotene kjemper en prinsipiell kamp for arbeidstageres rettigheter, og i ytterste konsekvens er villige til å la selskapet gå konkurs.»
Jan Levi Skogvang i SAS Norge Flyverforening sier det absolutt er streikevilje blant pilotene, tross den svært alvorlige tilstanden i SAS, men sier det er selskapet selv som har skapt situasjonen.
Sverige og Danmark eier 21,8 prosent hver i SAS, mens Norge solgte seg helt ut av SAS allerede i 2018, og SAS skylder penger til alle tre land. De tre landene har forskjellig strategi, og dette henger særlig sammen med at SAS anvender Kastrup flyplass i København som sin hovedflyplass. Dette bidrar til at denne flyplassen er en svær arbeidsgiver i den danske hovedstaden, og gjør denne lufthavnen til et logistisk knutepunkt. Dermed er det lett å se hvorfor den danske staten er villig til å omdanne gjeld til aksjer og øke sin eierandel til 30 prosent. Sverige derimot sier de ikke er en langsiktig eier i SAS, men at de er villig til å bidra noe til å løse krisa i selskapet. Den norske staten vil også bidra, ved å gjøre om SAS-gjelden til aksjer, men de vil ikke strekke seg lenger.
Referanser
SAS-pilotene i streik – reisende fortviler
SAS-pilotene går ut i streik
Kjære leser!
Tjen Folket Media trenger din støtte. Vi får selvsagt ingen pressestøtte eller noen hjelp fra rike kapitalister slik som rasistiske “alternative medier”. All vår støtte kommer fra våre lesere og fra den revolusjonære bevegelsen. Vi er dypt takknemlige for dette. Vi overlever ikke uten, og du kan gjøre ditt bidrag ved å støtte oss med det du kan avse.