Av en kommentator for Tjen Folket Media.
Klimaforsker sier Oslos infrastruktur ikke er dimensjonert for været som kan komme. Forsikringsselskaper og politikere frykter store skader og utgifter, og det er også en rekke andre utfordringer som vil ramme infrastrukturen i hovedstaden.
Avisa Oslo intervjuet i fjor klimaforsker ved CICERO, Jana Sillmann, som har doktorgrad i klimaforskning med fokus på klimaendring og ekstremvær. Hun sa da til avisen at det kan bli flom i Oslo, da systemer, veier, vannavløp og parkeringshus ikke er dimensjonert for de nedbørsmengdene som kan komme med klimaendringene.
Hun sa at «Oslo kan oppleve en flom vi aldri har sett på hundre år, og vi må forberede oss på mer regn, og mer vann.» Avisa Oslo skriver om dette under overskriften «Slik vil regjeringen forhindre Oslo-katastrofe». De siste månedene har beboere i Oslo opplevd både styrtregn, og varsler om at man må bruke mindre vann for å ikke risikere å gå tom. Det har også vært mye mediedekning av den økonomiske fadesen fornebubanen er i ferd med å bli, hvor kommunen må øke bompengene voldsomt for å sikre finansiering av budsjettsprekken.
Dette skjer i en kontekst hvor strøm er rekorddyrt, inflasjonen er rekordhøy, renta øker, og det er en rekke meldinger om sløseri og inkompetanse i offentlig sektor. Kort sagt er Oslo i ferd med å bli en «vanlig» storby i internasjonal sammenheng. Dette er uttrykk for den allmenne krisa i imperialismen. Man ser mange tegn på forråtnelse innen økonomi, politikk og samfunn forøvrig. Samtidig vokser de store byene på bekostning av distriktene, befolkningen konsentreres mer, og dermed konsentreres også «sosiale problemer» av alle slag.
Sammen med dette endrer været seg, og mengden nedbør per døgn har økt med nesten 5 prosent siden 1950 på verdensbasis. Risikoen øker dessuten for intens nedbør, hvor det kommer svært mye vann på kort tid. Et konkret eksempel er styrtregnet som rammet Oslo i 2016, som førte til mange skader og store utbetalinger fra forsikringsselskapene. De frykter at dette vil øke i årene som kommer.
Internasjonalt er det mange eksempler på problemer med ekstremvær. Disse får de mest katastrofale konsekvensene i den tredje verden, men også i imperialistiske land øker problemet. I fjor ble Tyskland og Belgia rammet, og mer enn 200 mennesker døde i flom. Både Kina og India har opplevd mange døde i flom og ekstrem nedbør.
Det er som sagt et uttrykk for imperialismens allmenne krise at de borgerlige statene og samfunnene ikke evner å svare på klimautfordringene. Det er ikke kostnadene i seg selv som står i veien, men problemene med å prioritere, og at det oppstår problemer på alle kanter. Den borgerlige politikken får stadig mer preg av å være «brannslukking», hvor de desperat løper fra problem til problem, uten å få løst noen av dem skikkelig. Dessuten ser det ut som politikken og byråkratiet opplever en stadig økning i inkompetanse, korrupsjon og uproduktivt byråkrati. Dermed åpnes det opp for at hovedstaden vil få en rekke problemer med infrastruktur og logistikk i tiårene som kommer, uten å kunne håndtere disse effektivt. Man trenger ingen spåkule eller doktorgrad for å forutse at disse problemene vil ramme skjevt, og at særlig de dypeste og bredeste massene vil rammes hardest. Men problemer i infrastrukturen vil til syvende og sist ramme hele systemet, både økonomisk og politisk, og dermed bidra på sin måte til å fordype krisa og skjerpe motsigelsene.
Referanser
Politikk, Ulykker og hendelser | Slik vil regjeringen forhindre Oslo-katastrofe
Oslo kommune ber innbyggerne fortsette å spare på vannet – Dagsavisen
Sier ja til å ferdigstille Fornebubanen – Tu.no
Kjære leser!
Tjen Folket Media trenger din støtte. Vi får selvsagt ingen pressestøtte eller noen hjelp fra rike kapitalister slik som rasistiske “alternative medier”. All vår støtte kommer fra våre lesere og fra den revolusjonære bevegelsen. Vi er dypt takknemlige for dette. Vi overlever ikke uten, og du kan gjøre ditt bidrag ved å støtte oss med det du kan avse.