Av en kommentator for Tjen Folket Media.
Siden torsdag 28. juli klokka 07.00 reduserte mekanikerne hos Bertel O. Steens avdelinger i Arna, Åsane og Kokstad arbeidstempoet slik at de nå jobber 45 prosent av vanlig tempo. Grunnen er at det ikke ble oppnådd enighet med ledelsen om lokale tillegg i årets lokale lønnsoppgjør.
Aksjonen kommer som følge av forhandlinger der det har vært bevegelse på begge sider. Det ble i de sentrale forhandlingene enighet om et generelt tillegg på 4 kr, og forhandlingssystemet er lagt opp til at resten av oppgjøret skal avtales lokalt.
På e-post til Tjen Folket Media skriver kontaktperson for aksjonen, Christoffer Heggholmen, at bedriftens siste bud var et tillegg på 10 kroner per time, og at da sto klubben på 15 kroner per time. Forhandlingsutvalget følte da at de hadde strukket mandatet de hadde fått av medlemmene. Når bedriften da sa at 10 kroner tillegg var deres absolutt siste tilbud, så de ikke noen mulighet til å forhandle frem en enighet og brøt forhandlingene. Heggholmen forteller at de deretter la tilbudet frem for medlemmene for avstemning.
Avstemningen endte med et solid nei til bedriftens tilbud, og da bedriften ikke viste vilje til å forhandle videre var deres eneste trekk å si opp lønnsavtalen og starte en dagtidsaksjon (dagsing).
En gå sakte-aksjon, dagsing eller cacanny, er en streik som består å sette ned arbeidstempoet. Gå sakte-aksjon kan også bety at de ansatte, for eksempel i en forhandlingssituasjon, nekter å ta overtid eller utføre bestemte arbeidsoppgaver.
Bedriften har siden da ikke vist noen vilje til å ta opp igjen forhandlinger, og det eneste signalet som er kommet fra den kanten er en driftsdirektør som har uttalt til bransjebladet Bilbransje24 at han “håpte og trodde at vi kunne finne en snarlig løsning”. Klubben har per 4. august ikke hørt noe.
Moralen er god blant arbeiderne, selv om de selvsagt synes det er kjipt at aksjonen går utover kundene og skader bedriften de ønsker å jobbe i, melder Heggholmen. Dette er det lovlige aksjonsmiddelet vi arbeidstakere kan bruke, så vi får jo håpe at bedriften tar initiativ til å løse dette før det får for store konsekvenser. Medlemmene selv går jo på 45% lønn, slik at det går jo ut over deres økonomi også, men de har forberedt seg godt og har et tydelig behov for å vise at det ikke er akseptabelt at vi som skaper verdiene stadig skal være moderate i lønnsforhandlinger, avslutter han.
Referanser
Bilbransje24: Lønnskonflikt hos Bertel O. Steen i Bergen
Bergensavisen: Går sakte for høyere lønn
Kjære leser!
Tjen Folket Media trenger din støtte. Vi får selvsagt ingen pressestøtte eller noen hjelp fra rike kapitalister slik som rasistiske “alternative medier”. All vår støtte kommer fra våre lesere og fra den revolusjonære bevegelsen. Vi er dypt takknemlige for dette. Vi overlever ikke uten, og du kan gjøre ditt bidrag ved å støtte oss med det du kan avse.