Oversatt for Tjen Folket Media av en bidragsyter.
Dette er en uoffisiell oversettelse av en artikkel publisert på den revolusjonære nettsiden Red Herald. Alle eventuelle feil og mangler er våre.
Volkswagen-arbeidere organiserer seg i fagforening
Den 19. april stemte arbeiderne ved Volkswagen-fabrikken i Chattanooga, Tennessee, som eies av det tyske bilmonopolet Porsche, for å organisere seg i en fagforening. Av de 4300 arbeiderne ved fabrikken deltok 84 prosent i avstemningen, hvorav 73 prosent stemte for fagorganisering. Fabrikken var angivelig det eneste Volkswagen-anlegget i verden uten noen form for fagorganisering.
Organiseringen av arbeiderne ved Volkswagen-fabrikken i Tennessee er en del av en kampanje fra bilfagforeningen for å organisere flere av de 150 000 uorganiserte bilarbeiderne, hovedsakelig i de sørlige delstatene i USA. Kampanjen bygger videre på den seks uker lange streiken mot de amerikanske bilmonopolene General Motors, Ford og Stellantis i fjor, der det ble oppnådd en lønnsøkning på 11 prosent. Etter hvert som monopolene med uorganiserte arbeidere økte lønningene i håp om å hindre fagorganisering, erfarte også de uorganiserte arbeiderne hvor viktig det er å streike.
I fjor var det en betydelig økning i streiker i USA, med det største antallet «arbeidsnedleggelser» i landet på mer enn 20 år, ifølge det amerikanske arbeidsdepartementet. Selv om andelen fagorganiserte i landet fortsetter å synke jevnt og trutt, har det totale antallet fagorganiserte arbeidstakere økt de siste to årene. Selv om flertallet av befolkningen i USA er for fagforeninger, begrenser fagforeningslover arbeidstakernes rett til å organisere seg, og amerikanske monopoler slår aktivt ned på fagorganisering. En analyse fra 2019 viste at selskaper brukte 340 millioner USD årlig på konsulenter som «unngår fagorganisering», og i 41,5 prosent av valgene om fagorganisering ble arbeidstakerne anklaget for brudd på føderal lov.
Bilarbeiderne som jobber for utenlandske monopoler, er for det meste uorganiserte, og Volkswagen-fabrikken er nå den eneste fagorganiserte fabrikken til ikke-amerikanske bilmonopoler i USA.
Særlig i de sørlige delstatene i USA er organisasjonsgraden lav, og bare 6 prosent av arbeiderne i Tennessee er medlemmer av en fagforening. En professor i internasjonale og offentlige anliggender ved Columbia University forklarte betydningen av denne hendelsen: «Selskaper som VW har en lang tradisjon for å dra til sørstatene for å jakte på de lavere lønningene. Jeg har intervjuet arbeidere som trodde det var ulovlig å organisere seg i sørstatene.»
17. mai skal arbeiderne ved et annet tysk bilmonopol, Mercedes-fabrikken i Vance, Alabama, stemme over om de skal organisere seg i en fagforening. Fabrikken har rundt 6000 ansatte.
Kjære leser!
Tjen Folket Media trenger din støtte. Vi får selvsagt ingen pressestøtte eller noen hjelp fra rike kapitalister slik som rasistiske “alternative medier”. All vår støtte kommer fra våre lesere og fra den revolusjonære bevegelsen. Vi er dypt takknemlige for dette. Vi overlever ikke uten, og du kan gjøre ditt bidrag ved å støtte oss med det du kan avse.