Av en kommentator for Tjen Folket Media.
I en handling som følger den økende tendensen av monopolisering i verden, har to av de største bil produsentene i Japan og verden, Honda og Nissan erklært planner om at firmaene deres skal slå seg sammen. Planene rundt dette diskuteres allerede og skal planlegges i de neste kommende månedene.
Allerede nå er Honda og Nissan blant de topp ti bilprodusentene i verden og om denne sammenslåingen går igjennom ville det gjort dette «nye firmaet» om til den tredje største bilprodusenten i hele verden, bare bak Toyota og Volkswagen. Også Mitsubishi, et mindre firma enn de andre to, har vist en interesse i å bli med i denne sammenslåingen.
Både Nissan og Honda har slitt i det siste. Siden alliansen deres med Renault kollapset har Nissan vært i krise og desperat for nye partnere og profitten deres i de seks månedene før september 2023 sank med over 96%. Nissan var tvunget til å senke produksjonen sin med 20% og over 7,000 arbeidere fikk sparken. Mange eksperter sier at firmaet vil kollapse innen 2026 om de ikke får slutt på denne raske nedgangen. I Tyskland har man videre sett lignende tendenser, monopolene sliter med å konkurere med Kina og USA, profitten går ned, produksjonen må senkes og flere arbeidere har fått sparken.
Denne erklæringen kommer da heller ikke som et sjokk, derimot er denne økende monopoliseringen normen i dagens imperialistiske system. Økende konkuranse fra Kina og USA kombinert med den allmenne krisa i kapitalismen tvinger kapitalistene og deres korporasjoner til å monopolisere seg til en høyere grad enn noengang sett før, mens firmaene som lar være kollapser i konkuranse med et stadig mer monopolisert marked. For kapitalistene er det da nemlig bare to valg, monopolisering eller undergang.
Innad i landet kjennes presset sterkt. Toyota er den største bilkorporasjonen i landet og en kjempe på verdensbasis. I håp om å overleve og være i stand til å konkurere med kjempen tvinges de mindre firmaene til å monopolisere seg for å overleve.
Denne desperate handlingen er også sterkt knyttet til den kinesiske sosialimperialismen. Den japanske imperialismen har lenge hatt en stor rolle i tech og bilindustrien og en stor majoritet av teknologien i verden har lenge blitt produsert i Japan. Bare land som USA, verdens eneste supermakt, har vært foran. Denne rollen blir truet av Kina som i de siste tiårene har hatt en massiv økning i tech industrien, da særlig i mobil og bilindustriene. Det er da ingen overraskele at de massive techmonopolene i Japan føler seg truet og søker videre monopolisering i håp om å beholde sin rolle som en viktig spiller i tech og bilindustrien.
Les også:
Referanser
Nissan and Honda are looking to merge. Who’s next? – CNN
Nissan and Honda announce merger plans to create world’s no. 3 automaker – CNN
Kjære leser!
Tjen Folket Media trenger din støtte. Vi får selvsagt ingen pressestøtte eller noen hjelp fra rike kapitalister slik som rasistiske “alternative medier”. All vår støtte kommer fra våre lesere og fra den revolusjonære bevegelsen. Vi er dypt takknemlige for dette. Vi overlever ikke uten, og du kan gjøre ditt bidrag ved å støtte oss med det du kan avse.