Tjen Folket Media
  • Nyheter
    • Krigen i Ukraina
    • Aktiviteter
    • Innenriks
    • Norden
    • Europa
    • Asia
    • Afrika
    • Nord-Amerika
    • Latin-Amerika
    • Midt-Østen
    • Internasjonalt
  • Film
  • Om oss
    • Om oss
    • Disclaimer
    • Kontakt oss
  • Bidra
  • Teori
    • Revolusjonær teori fra Norge
    • Klassiske tekster
  • Lenker
    • Arkiv
    • Nettsider
  • English
Tjen Folket Media
Tjen Folket Media
  • Nyheter
    • Krigen i Ukraina
    • Aktiviteter
    • Innenriks
    • Norden
    • Europa
    • Asia
    • Afrika
    • Nord-Amerika
    • Latin-Amerika
    • Midt-Østen
    • Internasjonalt
  • Film
  • Om oss
    • Om oss
    • Disclaimer
    • Kontakt oss
  • Bidra
  • Teori
    • Revolusjonær teori fra Norge
    • Klassiske tekster
  • Lenker
    • Arkiv
    • Nettsider
  • English
  • Europa

Frankrike: Massene trakasseres på metroen

  • 27. april 2025

Oversatt for Tjen Folket Media av en bidragsyter.


Dette er en uoffisiell oversettelse av en artikkel fra våre franske kamerater i La Cause du Peuple. Alle eventuelle feil og mangler i oversettelsen er våre egne.

I marerittet til paris-metroen, en ny offensiv mot massene

I Ile-de-France-regionen bruker millionervis av arbeidere metroen eller RER hver dag. For å bruke disse transportmidlene må de kjøpe billeter som koster 88 euro i måneden, så for en husholdning på fire personer blir det 350 euro i måneden.

Det er selvsagt de fattigste befolkningsgruppene i Seine-Saint-Denis og Val de Marne som bruker transportsystemet mest, og som er målet for en ny offensiv fra RATP, som støtter seg på sin egen milits, «RATP sécurité». Denne består av et stort antall tidligere politifolk som patruljerer stasjonene bevæpnet med maskinpistoler og pepperspray. De trakasserer massene gjennom såkalte «tilfeldige kontroller», som særlig er rettet mot ungdom og arbeidsinnvandrere.

Regionspresident Valérie Pécresse har bestemt at svindelen skal halveres. Hun har utpekt «sensitive områder som skal overvåkes». Hun har uttalt: «Vi kommer til å dra dit vi oppdager betydelig svindel, og vi kommer til å bli der i ukevis, fra morgen til kveld».

Den informerte leser vil selvsagt gjette at disse «sensitive» områdene ikke er det 16. arrondissement eller La Défense, der transportsystemet fungerer perfekt og stasjonene er godt vedlikeholdt og ikke forfaller. Nei, RATP nevner linjer som går gjennom det 18. arrondissementet med Château Rouge stasjon, deretter Aubervilliers, Porte de la Chapelle, og for busslinjer er det Saint-Denis, Villiers-le-Bel og La Courneuve.

Det er altså Paris-proletariatets bastioner, steder der det er arbeidere, studentener i usikre stillinger og de dypeste massene i Frankrike er konsentrert, som i tillegg til politiets trakassering nok en gang blir jaget på transportsystemet. Pécresse sier at «500 sikkerhetsagenter er dedikert til denne nye kontrolloperasjonen».

Dette er nok et nådeløst angrep på massene, og det er ikke uten sidestykke: Prisen på Navigo-passet har allerede blitt økt. Høyresiden, som vant departementsvalget i Val de Marne i 2021, avskaffet tilbakebetalingen av en del av navigo-passet for unge mennesker, som ofte blir tvunget til å jukse.

Før i tiden motsatte massene seg disse kontrollene med velkjente triks: å oppgi falske navn og adresser for å unngå boten på 150 euro. I dag er det mye mer komplisert, fordi nasjonalforsamlingen har gitt kontrollørene fullmakt til å få tilgang til adressene til de kontrollerte i sanntid via identiteten deres. Masseovervåkingen trappes opp gjennom disse kontrollene, og det gjøres massiv bruk av kameraer og kunstig intelligens.

Dette er enda et skritt i militariseringsprosessen, der den borgerlige staten utvikler sine væpnede styrker av alle slag; RATP er ikke noe annet enn en ny ultrareaksjonær folkefiendtlig milits, gribber som trakasserer massene og forsøker å flå proletarene.

Det er ikke uvanlig å se disse paramilitære patruljere utenfor stasjonene, særlig i Saint-Denis, der de vandrer rundt i sentrum som de vil. Har de rett til det? Nei, men hvem kan fortelle dem noe som helst? De har et enda større arsenal til rådighet enn politiet.

Det bør legges til at kontrollørene får 10 % provisjon på bøtene. Bare det å ikke validere billetten på bussen (selv om du har den i lommen) blir grunnlag for en bot, og det er ingen vits i å forhandle, disse iglene er for opptatt av bonusene sine.

RATP har alltid vært en sterkt organisert sektor, med sterke fagforeninger som CGT og SUD. Men for å bekjempe de organiserte arbeiderne satser ledelsen og regionrådet på automatisering av linjene, og framfor alt på den stadige og stadig mer massive bruken av bemanningsbyråer: Enjoi, Samsic, Cityone, der turnoveren er enorm og der arbeiderne har størst press og vanskeligheter med å organisere seg.

Denne politiseringen bidrar til det kapitalistiske marerittet som arbeiderne i Ile-de-France opplever. To timers daglig transport (minst), på overfylte linjer, der ingenting er ordentlig planlagt. Linjer som RER D har daglige forsinkelser på flere titalls minutter, noen tog blir innstilt uten noen som helst grunn, og hele linjer blir stengt uten forklaring: Dette er hva massene opplever i Paris-regionen. Allerede før de kommer til fabrikken eller kontoret, er arbeidernes arbeidsmoral alvorlig svekket av transportsituasjonen.

RATP er ikke noe annet enn et infernalsk maskineri som er ansvarlig for å fordrive massene fra forstedene om morgenen, sende dem på jobb og sende dem tilbake om kvelden, samtidig som de presser ut noen hundre euro fra dem hver måned. Noen blir fristet til å ta bilen, men selv der, etter å ha tilbrakt timevis på ringveien, må de betale for parkering, som våre kjære «sosialister» i spissen for Paris’ byråd setter til ublu priser. De reduserer stadig antallet parkeringsplasser og begrenser i økende grad bilreiser i Paris til «rene», elektriske kjøretøy – kort sagt kjøretøy som er utilgjengelige for folk flest.

Les også

Oslo: Ruter øker prisene på billetter
Oslo: Transportkrisa vil fortsette
Krise for kollektivtransporten betyr enda større byrder for massene

Referanser

Dans le cauchemar du métro parisien, une nouvelle offensive contre les masses – La Cause du Peuple


Kjære leser!

Tjen Folket Media trenger din støtte. Vi får selvsagt ingen pressestøtte eller noen hjelp fra rike kapitalister slik som rasistiske “alternative medier”. All vår støtte kommer fra våre lesere og fra den revolusjonære bevegelsen. Vi er dypt takknemlige for dette. Vi overlever ikke uten, og du kan gjøre ditt bidrag ved å støtte oss med det du kan avse.

Related Topics
  • Frankrike
  • Krise
  • Represjon
Tjen Folket Media
© 2024 Tjen Folket Media

Input your search keywords and press Enter.