Oversatt for Tjen Folket Media av en bidragsyter.
Dette er en uoffisiell oversettelse av en artikkel av Dem Volke Dienen basert på en oversettelse av Red Herald. Eventuelle feil og mangler er våre egne.
Audi-arbeidere i Belgia i streik
Brussel-fabrikken til det tyske bilmerket Audi, med sine 3000 arbeidere, trues med nedleggelse innen neste år. Audi kunngjorde i juli at fabrikkens fremtid, der de først og fremst produserer den lite solgte e-SUV Q8-ETRON, er usikker fra 2025 og utover.
Ingen nøkler i Brussel
Siden slutten av sommerproduksjons-pausen 28. august står fabrikken stille. Den er i streik. Også arbeidere direkte involverte i halvledere deltar. En handling for flere dager siden er bemerkelsesverdig. Arbeidere konfiskerte 200 nøkler til splitter nye biler klare til å bli levert. For å overlate dem over krevde de garantier for fabrikkens fremtid.
Audi uttalte at de ikke vil la seg bli utpresset og truet med å samle filer basert på videoopptak. Nøklene ble gitt tilbake tidlig i forrige uke, men i morgentimene ble dekkene fra Audi-Logo satt i brann foran fabrikken. En leir ble også reist.
I går tok tusenvis til gatene i Brussel, ikke bare audiarbeidere, men mer enn 10.000 mennesker ifølge koordinatorene. Belgiske fagforeninger ba om en landsdekkende demonstrasjon. Det var streik i forskjellige sektorer, som offentlig transport i Brussel, der trikker, busser og metro ble stanset. Delegasjoner fra Tyskland, Polen, Frankrike og Holland deltok også. ”I løpet av noen uker vil jeg være arbeidsledig, uten penger, uten perspektiv. Som 37 år gammel vil det være komplisert å kvalifisere meg på nytt. ”, Sa en arbeider til borgerlig media. Streikedemonstrasjonen marsjerte med fakler og fyrverkeri gjennom Brussel. Deltakerne holdt plakater med tekst som “Kjørt over” eller “Vårt liv er ikke en produksjonslinje”.
Audi outsourcer også produksjonen
Audi er, når det handler om salgsvolum, det nest største merket av VW (Volkswagen) monopolet. Som med Volkswagen-merket er det hovedsakelig basert i Tyskland. I tillegg til Volkswagen satser de på outsourcing til den tredje verden eller Kina (bortsett fra Porsche som et luksusmerke) for å senke produksjonskostnadene og opprettholde fortjenesten. Derfor er det nedleggelser av «dyre» fabrikker i de imperialistiske landene i Europa. Til tross for at Q8-ETRONs mislyktes, er det sinnsykt at det ikke skal være noen fremtid for arbeiderne i Brussel. Akkurat i år åpnet en ny fabrikk i Changchun, Kina.
Det skjer for Belgia som for Tyskland at krisen påvirker flere og bredere lag av folket, og massenes kampevne øker generelt.
Les også:
Referanser:
Audi-workers in Belgium on Strike – Red Herald
Kjære leser!
Tjen Folket Media trenger din støtte. Vi får selvsagt ingen pressestøtte eller noen hjelp fra rike kapitalister slik som rasistiske “alternative medier”. All vår støtte kommer fra våre lesere og fra den revolusjonære bevegelsen. Vi er dypt takknemlige for dette. Vi overlever ikke uten, og du kan gjøre ditt bidrag ved å støtte oss med det du kan avse.