Av en kommentator for Tjen Folket Media.
Store mengder snø har nok en gang lammet deler av transporten på Østlandet, og også i andre landsdeler. Men været er ikke den grunnleggende årsaken til tendensen til mer og mer krise innenfor jernbane og busstransport.
Det falt rekordmye snø mandag og tirsdag denne uken på Østlandet og Sørlandet. Det er store forsinkelser og mange innstillinger innen buss, t-bane og tog, og på veiene er det vanskeligere å komme fram, med køer og ulykker.
Bussene i Oslo og omegn har hatt store problemer flere vintre på rad. Ansatte og passasjerer peker på at politikerne har innført el-busser, og at disse takler kulde og snø langt dårligere enn de gamle dieselbussene. Slik er «klimatiltaket» med store investeringer i nye el-busser blitt en direkte forverring av busstilbudet, med de problemene det skaper for massene og for bedrifter hvis ansatte ikke kommer seg på jobb i tide. Problemet er langt fra en løsning, verken politikere eller busselskapene har engang forsøkt å ordne opp før denne vinteren, og dermed er innstilte avganger og forsinkelser bare en varslet krise.
Medier og metereologer oppfordrer folk til å «ta hjemmekontor», noe som ikke er et alternativ for arbeiderklassen og dermed gnir det bare salt i såret for de som er tvunget ut på veier og skinner for å komme seg til og fra jobb.
Togtrafikken i hele landet ble lammet i jula på grunn av en systemfeil, og dette kulminerte på mange måter et kriseår for norsk jernbane. Togene er oftere og oftere forsinket eller innstilt, og togpassasjerene roper opp om at toget ikke er til å stole på. Samtidig er det stadig dyrere å ta toget. Tillitsvalgte for de ansatte peker på konkurranseutsetting og oppsplitting som rotårsaken til problemene innenfor togtransporten. Norsk Lokomotivførerforbund peker på jernbanereformen fra 2017.
Samtidig sprekker samtlige store samferdselsprosjekter, og blir hele tiden dyrere og dyrere for staten. Overalt ropes det opp om mangel på vedlikehold og for mye trafikk for både jernbanespor og veier.
Denne tendensen til mer og mer krise i norsk samferdsel er direkte forbundet til den allmenne krisa i imperialismen i verden, som også slår stadig mer ut i norsk imperialisme. Stagnerende produktivitet, økte utgifter for staten og skjerpet konkurranse internasjonalt, tvinger frem både kutt og privatisering. Det tvinger også frem mer statsmonopolkapitalisme, hvor staten skyter inn penger i økonomien for å generere ny vekst gjennom blant annet «grønne» subsidier.
Kort sagt ser vi en tiltagende krise i norsk samferdsel som bare vil øke og skape flere problemer i årene som kommer.
Les mer:
Referanser
Snøkaos skaper busstrøbbel i Oslo: – Ikke reis hvis du ikke må
Tog og jernbane – Siste nytt – NRK
Flere togforsinkelser – igjen: – Ikke holdbart med så mye avvik
Togstansen 25. desember: Kaller Bane NOR-sjefen på teppet
Busstrøbbel i Oslo: – Dette er løsbare problemer – Dagsavisen
Hvordan gikk det egentlig med den store Jernbanereformen?
Litt mer ydmykhet, takk!
Tillitsvalgte spår kaos på norsk jernbane | FriFagbevegelse
Ingen mål for punktlighet ble nådd i 2024 | Klassekampen
Kjære leser!
Tjen Folket Media trenger din støtte. Vi får selvsagt ingen pressestøtte eller noen hjelp fra rike kapitalister slik som rasistiske “alternative medier”. All vår støtte kommer fra våre lesere og fra den revolusjonære bevegelsen. Vi er dypt takknemlige for dette. Vi overlever ikke uten, og du kan gjøre ditt bidrag ved å støtte oss med det du kan avse.